søndag 14. august 2011

Vår stakkars, forsmådde hage :-)

Var du så heldig å få med deg en hagevandring gjennom en eller flere av de 'tusen åpne hagene' i dag?? Det var ikke jeg, desverre. Det er mange hager jeg gjerne skulle besøkt!! Men på oppfordring fra Anne på Moseplassen, tok jeg kameraet i hånden og spaserte en tur i egen hage. Det synes både her og der at det ikke er noe jeg gjør hver dag, tror ikke mange hadde giddet ta turen hit om jeg meldte meg på til åpen hage...




Velkommen inn i det grønne!


I dag hadde vi fantastisk vær her på sunnmøre, en av de fineste og varmeste dagene i hele sommer!! Og for en gangs skyld fikk jeg vært litt utendørs også. Det har jeg jammen fortjent etter å ha slavet over malingsspannene innendørs hele sommeren! Neste år har jeg bestemt meg for å ha bedre tid til å pusle ute i hagen, og til å finne på kjekke ting med jentene. Da har det jo vært greit å ofre litt av det i år, for å bli mest mulig ferdig. Ja, ferdige blir vi vel aldri, men det begynner hvertfall å hjelpe på nå!!!


Kanskje Norges vakreste granhekk?? ikke? så rart...


Det er i det minste noen blomster her- selvsådde til og med!! At de holder på å kveles av gress, at erteblomstene hadde trengt litt støtte i livet og dessuten er plantet alt for tett, det bare overser vi eller hva?? går en nær nok blir det alltids et vakkert skue!!




jeg blir litt mistrøstig når jeg går her i hagen- det er så utrolig mye jeg har lyst til å endre på, og jeg vet at jeg ikke har penger til å gjennomføre mer enn en brøkdel av planene!! Samtidig er det jo litt inspirerende når en blir tvunget til å være kreativ for å få ting slik en vil ha dem! Det kjekke med hage er jo også å forandre litt og litt over tid, å la hagen endres fra år til år sammen med nye innfall og ideer! Om jeg hadde fått hagen laget ferdig på en-to-tre, så tror jeg jammen jeg ville følt meg litt snytt!! litt, hvertfall ;-)

I denne delen av hagen har jeg i grunnen ikke lyst til å beholde noenting!! Bort med både flaggstang, gress, trær og hekk. Jeg har lyst til å begynne helt på nytt og skape etter eget hode! Får vel satse på Lotto atter en gang??


har du aldri sett vakrere blomsterbed i ditt liv, sier du?? Kjære vene- du trenger nok en synstest fort som råd!! At her ser så ille ut er helt og holdent min feil, bare så det er sagt!! Da vi kjøpte huset i fjor, var dette en velstelt hage. Så fort kan altså forfallet skje!! Hele dette bedet skal fjernes til våren, for jeg liker ikke plasseringen. Men noen av plantene skal få være med videre- om jeg bare finner en plass å oppbevare dem midlertidig...


Hageinnsatsen min så langt i år har igrunnen begrenset seg til å ta bilder fra tid til annen. til vinteren får jeg se gjennom hva som har blomstret til ulike tider i de forskjellige bedene, og legge planer derfra.




Det har virkelig vært overflod av bær i år, og vi har faktisk fått fylt opp fryseren med ganske mange liter. Det er ikke meg som har stått for plukkingen, men jeg kan gjerne ta på meg saftingen. En venninne laget fantastisk god ripssaft, med litt vaniljesukker i- det må vi også prøve!! Disse to buskene skal fortsatt bort (Marte, det er bare å komme og hente om dere fortsatt er interesserte!! ;-)), det er forresten en solbær og en rips, ikke to rips som jeg trodde.


Bak garasjen har vi også en sitteplass. Vi har ingen utemøbler, så den er pent brukt i år. Men her er det potensiale for mange lune sommerkvelder i årene som kommer!


Det har (også) grodd kraftig til ved innkjørselen, hekksaksen burde nok fått trimmet litt!!


Noen som husker at jeg priklet førti planter i våres?? Aner ikke hvor mange av dem som har overlevd, men noen er det. Jeg er altså stolt eier av noen svære, grønne planter- og jammen ser det ut som der kan rekke å komme en blomst eller to før høsten tar dem!! Skal tro jeg er spent på hva jeg plantet for noe!! :-D


På terassen har vi nesten overflod av blomster. Liljer, blodbeger, Pelargonium og snart litt blomkarse. For den som har effektive skylapper er her riktig så vakkert. Synes litt synd i dem som også ser den revnede pappkassen fylt med jord som 'noen' ikke har giddet flytte den siste måneden, samt alt det andre rotet og skrotet som har lagt seg litt her og der. Mine skylapper fungerer utmerket- det eneste jeg savner er at de også kunne ha skjermet for alle edderkoppene som ynder å holde til midt i blomsterprakten!! Åh som jeg ønsker dem dit pepperen gror!

I år har jeg falt helt for denne planten; Blodbeger- som jeg vant tidligere i år. Den er både frodig og yndig, sterk og skjør på en gang! Den kan både henge og klatre, hos oss henger den mest, men neste år skal jeg skaffe klatrestativ! Så atter en gang; tusen takk, til Anne på Moseplassen.


Ingen kommentarer: