mandag 23. april 2012

bursdager og slikt


Fredag hadde denne skjønne saken bursdag! Sju år er gått siden vi ble velsignet med en lillesøster i familien. Slikt må jo bare feires med en skikkelig bursdagskjole. :-)


Tanken på denne kjolen kom litt brått på meg noen dager før dagen, men heldigvis lå både stoff, mønster og applikasjonsidè klar på syrommet, så det var bare å gyve løs. Veldig morsomt arbeid med slike store applikasjoner, men tidkrevende!! Jeg har lenge hatt lyst til å lage litt mer omfattende bilder på kjolene, veldig inspirert av alle de flotte kreasjonene til Lille Leo!! Uglen fant jeg på en stoffbit jentene kom i hus med en gang- og den bare ropte til meg om å få bli kopiert!!


Kjolen er sydd i grå velour (s&s), og lyseblå silkesateng fra Kina. applikasjonen er laget av diverse silkerester. Det morsomme med slike abstrakte applikasjoner er at stoffrestenes form bestemmer hvordan applikasjonen blir seendes ut! Uglen ser litt 'månebedåtten' ut, der den sitter på en gren og titter skjevt opp på månen.


Bak er kjolen helt enkel. Mønsteret er mitt eget. Jeg klippet str 140 men uten å legge til sømmonn, da passer den fint med litt rom til å vokse. Ermene er lett rysjet med strikk som undertråd.


Samme helgen hadde vi en 60 års jubilant i familien, og hun måtte også få presang!! (hun skal få flere presanger siden, men siden feiringen ikke skjer før til sommeren, trenger vel ikke gavene komme før heller???)


To pyntepute-trekk ble sydd i all enkelhet av kinasilke og bomullslerret, med konvoluttåpning bak. Dette er nok et eksempel på at det lønner seg å ha litt forskjellig å velge mellom i stoffhyllene!! Idèen om å sy disse kom brått og plutselig og i siste liten mens jeg satt og sydde putetrekk til meg selv:


Det har gått kraftig ut over Kinasilkelageret mitt siste uken!! Her har jeg brukt to meter med silke som er klippet opp i 43 remser a 3-5 cm (den som har prøvd å klippe i silke vet at det er dødfødt å prøve å klippe veeeldig bent!!) Remsene la jeg dobbelt og rysjet ved å skru trådspenningen og stinglengden til max. Enkelte av remsene sydde jeg med vrangen ut, det skaper en fin effekt. blitzen gir en voldsom stripeeffekt, men det er ikke så synlig i vanlig lys! Til slutt sydde jeg remsene tett i tett på et stykke bomullslerret som jeg hadde gjort klart etter putens mål. Til slutt sydde jeg putetrekket sammen (rette mot rette) og vrengte gjennom konvoluttåpningen. En enkel oppskrift på å sy putetrekk kan du blant annet finne her hos Lise.


Fargen er helt nydelig i virkeligheten, men som vanlig ikke lett å gjengi her i bloggen. Bildet uten blitz er nermest sannheten, men ørlite mer blått. Hver av remsene var 10-15cm for lang for denne puten(alt etter hvor godt rysjet de var), så nå har jeg 43 korte remser som skal sys på et annet putevar. Men det får bli litt sånn smått om senn... En vakker dag osv! :-)

Pedalen min har nemlig takket for seg, og selv om jeg takk og lov(!!!) har start/stopp-knapp på symaskinen, så er ikke den helt enkel å bruke.

Det var faktisk veldig gøy å sy denne puten, tror nesten jeg liker når det blir myye arbeid med et prosjekt!! Men en evt neste gang vil jeg nok lage remsene bredere!

1 kommentar:

lise sa...

Nydelig kjole - og jente!