søndag 15. mai 2011

Vår nye hage..


Å flytte til en ny hage innebærer mange nye utfordringer. Vi flyttet jo fra en hage som var nesten ferdig, etter maaange timers arbeid for å få bukt med rot og vilniss. Nå har vi fått oss en hage som i utgangspunktet var relativt velstelt. Men samtidig er den gørr kjedelig!!! Det er hageflekk med hekk rundt og noen bed langs med huset. Ikke særlig inspirerende!!


I år skal ikke vi gjøre så fryktelig mye for å endre på dette. Bare observere, planlegge og vedlikeholde etter beste evne. Plenen er fryktelig mosegrodd, og skal få lov å være det. Vi skal få kjøpt oss en gressklipper for å holde nede det gresset som fortsatt gror her, men vi satser ikke på nabolagets flotteste gressmatte for å si det slik... Plommetreet har vi beskåret ganske kraftig, og mer skal tas neste år. Ingen vits at det vokser langt over hodet på min mann på nesten to meter... Heldigvis har ikke behandlingen vi gav det gått utover blomstringen. Frukttrær i blomst er kanskje det vakreste som finnes!!! Syrinen og furuhekken har også fått litt stell, ellers har vi ikke rukket over så mye i år.

Her finnes fire forskjellige hekksorter, som alle er like stygge i mine øyne... Den ene holder forresten på å bli fin og grønn, og jeg vet den kommer med blomster senere i sesongen. Kanskje jeg blir mer glad i den da?? Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre med hekksituasjonen. Hadde jeg vært gjort av penger skulle jeg fjernet alt og begynt på nytt igjen, men desverre er det lenge til det overhode kommer på tale å bruke penger på slikt!!



Langs innkjørselen er det et stort bed med mye vintergrønt. Dette er ikke så ille, men det skjer litt lite fra en årstid til en annen. Her tenker vi å supplere med endel vekster som kan gi variasjon og blomstergleder gjennom hele sesongen. Om ikke lenge spretter Rhododendronknoppene, og denne lilla var jo skjønn da! Noen som vet hva slags plante det er??



Egentlig har jeg ikke så mye tid og overskudd til å holde på med hagen i år. Derfor har jeg lagt mest energi i å få det fint på terassen rett utenfor spisestuen. Her har jeg hatt krukker med tulipaner og andre løkvekster, men disse har for det meste blomstret av nå.

Jeg tok vare på en Pelargonium fra min gamle hage. Den stod bortglemt på badet i hele vinter, men for noen uker siden tok jeg stiklinger av den og pottet den om. Det var første gang jeg prøvde meg på dette, og derfor er det ekstra morsomt at jeg har fått til å lage en plante om til fire!!! Jeg skal nok øke Pelargoniumsamlingen min betraktelig etter som årene går!!

En annen ting jeg har gjort for første gang i år, er å prikle!! Tidligere såg jeg på dette som en aktivitet for lettere sinnsforvirrede folk. :-) Mye mulig jeg begynner å bli sprø på mine eldre dager, men dette var faktisk veldig gøy!! Og så stolt som man blir når man sitter der med det som forhåpentlig skal bli førti fullvoksne planter i løpet av sommeren!! hmmm- forutsatt at jeg klarer å holde liv i dem lenge nok, selvfølgelig... :-D


Jeg nevnte jo at jeg vant blomsterertfrø fra Moseplassen for noen uker siden. Utrolig nok har jeg klart å holde liv i de fleste spirene. Siden jeg ikke har noen steder innendørs å sette spirene, hvor forholdet mellom lys og temperatur er optimalt, ble plantene litt lange, tynne og skrantne- men de lever og det er jeg mektig stolt over!!:-) Nå har jeg plantet dem ut i et nylaget bed til det formålet: Jeg har rett og slett flettet en bedkant av avklippede grener fra plommetreet!! Til slutt har jeg laget et 'klatrestativ' som blomsterertene kan slynge seg oppover etterhvert som de vokser. Jeg har flere grener på lur om plantene ønsker å komme enda høyere opp.


 og så kom endelig Blodbegerplantene mine, de som jeg vant hos Moseplassen. Er de ikke vakre???!!! Dette var virkelig sterke og flotte planter, og det er tydelig at de har hatt det bra der de kom fra. Nå håper jeg at jeg vil være i stand til  passe godt på dem så de fortsetter å vokse og trives!





 Det ble mye hage, men helt til slutt vil jeg bare vise at det går fremover med prosjekt kjeller også!! Taket har fått to strøk med grunning nå. Skuldrene verker og jeg er gjennomsliten hver kveld, men det er det verdt. For hvert malingsstrøk fører meg nermere rommet med det gyldne lyset!! :-D Trappegangen fikk strøk nummer to i går, men vi må nok ha på et strøk til før vi blir fornøyde. Det blir i morgen, og så fortsetter prosjekt kjeller etter 17.mai.

Ingen kommentarer: