mandag 30. januar 2012

Prosjekt jakke, del 3

SAMMENSYING OG SISTE FINISH

Så gjenstår bare resten! :-) Dette gikk superfort igrunnen, og nå som jeg har forstått hvordan en vrengsyr ermene, så var ikke det noe vanskelig heller! Veldig greit når en kan finne fremgangsmåten for slike operasjoner på nett, så slipper en å tenke så mye selv! Jeg er fortsatt ikke kjempeglad i glidelåser, men øvelse gjør mester også der. Nå er jeg hvertfall blitt flinkere enn jeg var i fjor!


Jeg begynner med skuldersømmene.


Så syr jeg på ermene,


deretter kragen.


Nå er ytterjakken 'ferdig'.


Da er det bare å gjenta det hele for fleecejakken, inkludert å sy sammen for-, bak- og ermestykkene.


Sy jakkene sammen ved kragen.



Legg jakkene inni hverandre.


Pass på at ermene ikke er vridd i forhold til hverandre, nål gjerne fast slik at sømmene passer noenlunde overens.


Trekk forsiktig i ermene slik at begge ligger med vrangen ut, åpningene mot hverandre.



Nål fast ermeåpningene rette mot rette.


Sy ermene sammen.


Vreng ytterjakken over innerjakken, så ser ermet slik ut. Gjenta prosessen for neste erme.


Jeg syntes jeg var pinlig nøyaktig da jeg klippet til jakken og brukte uendelig lang tid- likevel skjedde dette; svært ulik lengde på de ulike delene! Dette stoffet var faktisk vanskeligere å klippe til enn det glatte boblestoffet. En annen gang ville jeg kanskje valgt å klippe en og en del, i stedenfor to i slengen som jeg bruker.


Det lot seg heldigvis lett justere med en rullekniv! Det viktigste er at det passer sammen øverst.


Nå sydde jeg på bisebånd og glidelås i jakkeåpningen. De to bitene er alt som er igjen av en pakke bisebånd!!! Godt beregnet.


Jeg syr i 'ørten' operasjoner- først bisene, så glidelåsen til ytterjakken, deretter til innerjakken. Proffene får sikkert til dette litt kjappere og enklere, men jeg er mer enn fornøyd med at jeg får det til overhode!!!


Før jeg vrenger jakken klipper jeg av hjørnene på kragen, for at det ikke skal bli så klumpete der.


Så legger jeg opp nedre kant av jakken ved å brette inn ytterstoff og fôrstoff, rette mot rette. Sy en stikning rundt jakken...


...og så er den ferdig!!!


Nå gjenstår bare å få åtteåringen til å prøve på seg jakken. Plutselig var humøret på tvers, så da var ikke jakken noe fin, så det så! Vel vel- keep it up, så ligger jakken plutselig til salgs på Epla ;-)


Her kan du lese del 1 og del 2



1 kommentar:

Bravo sa...

Jakken er NYDELIG og KUL!! Håper eieren skifter mening snart, da!