søndag 29. januar 2012

prosjekt jakke, del 2

DETALJER

For meg er det detaljene og pynten som er det aller morsomste å sy. På denne jakken tar jeg det morsomste først. Når alle detaljene er på plass er det ganske fort gjort å få sammen jakken, med et par utfordringer helt til slutt for å holde på spenningen :-). Merk at jeg her viser min måte å gjøre det på, det finnes helt sikkert andre og bedre måter.

Men først: på forrige innlegg spurte Anna GL(ekte heimelaga) om jeg bruker skjærekniven på runde kanter også. Det gjør jeg. Til denne jakken er det kun hjertet jeg har brukt saks på. Det hender jeg må ta frem saksen hvis detaljene blir for små, men store buer går helt fint.


Okei, en forsiktig start: opphengshempen syr jeg av en remse på 3x10cm. Jeg bretter den i fire og syr en stikning på langs.


Hvis du ikke har bestemt deg for hvordan du vil pynte jakken kan applikasjonene komme på senere, men det er greit å få det gjort tidlig i prosessen når bitene er små og lettere å håndtere. Jeg bruker sjelden vlisofix eller andre heftemidler når jeg applikerer. Et par-tre nåler holder figuren fint på plass mens jeg syr en enkel stikning langs kanten.


Deretter syr jeg en tett sikk-sakk-søm rundt hele. Her har jeg brukt innstillingene o,2 på lengden og 4,0 på bredden.


Lommeposene skal plasseres i sømmene mellom forstykke og sidestykke. Jeg måler opp for å få lommene like høyt på begge sider, nåler dem fast rette mot rette og kant i kant, og syr dem fast.


Hadde jeg ikke skullet ha bisebånd på jakken ville dette vært helt riktig. Nå måtte jeg sprette opp to av sømmene og legge bisebåndet imellom. Litt frem og tilbake kan det alltids bli!


Jeg gjentok forige skritt, men denne gang sydde jeg samtidig bisebåndet kant i kant.


Brett lommeposene til siden og sy en stikning fra retten på alle fire.


Ta ett forstykke og ett sidestykke og nål sammen. Jeg syr dette i en søm. Når jeg kom til lommeposene sydde jeg forsiktig ned til stikningen i lommeåpningen, snudde arbeidet (husk å la nålen stå nede.), sydde rundt lommeposene til jeg kom til den andre enden av åpningen, snudde arbeidet og fortsatte ned sidesømmen. Se også bildet under.





Slik ser det ut fra retten når jeg holder lommen åpen.


Og slik er det når lommen er lukket inntil. Gjenta operasjonen for begge fremstykkene/sidestykkene.


Jeg ville ha bisebånd i nesten alle sømmene; på denne jakken er det to deler per erme, to per fremstykke og tre deler på bakstykket. Jeg har også lagt bisebånd i øvre kant av kragen. Det er også nok bånd igjen til at jeg kan ha det langs med glidelåsen, men det må evt vente til jakken er nesten ferdig.


Noen klarer sikkert å sy på bisebåndene i en operasjon. Jeg derimot er nybegynner på dette, så jeg foretrekker å sy to ganger. Først syr jeg båndet kant i kant med den ene delen, så nåler jeg fast neste del og syr også dette kant i kant. jeg setter presserfoten kant i kant med stoffet, da treffer nålen helt perfekt. Det kan sikkert variere etter hvilken fot man bruker. Denne gangen gikk det som en lek å sy på disse båndene, sist jeg prøvde meg ble det bare tull. Det skal sies at jeg da også forsøkte meg på hjemmelagde bisebånd.... den kjolen ligger fortsatt i UFO- haugen, og der kan den ligge lenge!! Men bortekjøpte bisebånd skal jeg prøve igjen, det er helt klart!!


Ikke helt ferdig enda!! For at sømmene skal vri seg rett veg, må det noen stikninger til. Sømmonnet brettes til siden og sys fast, ca 2mm fra bisebåndet, fant meg ett siktepunkt i presserfoten som er delvis gjennomsiktig- dermed fikk jeg de fleste sømmene relativt bene. :-)


Her er jakken ferdig pyntet, men fortsatt langt fra ferdig. Neste fase tar jeg på overlocken, så det skal gå kjapt! Om du ikke har overlock trenger du ikke fortvile. Det er ingen nødvendighet, bare fryktelig morsomt, raskere og gir et 'proffere' resultat. I en foret jakke er derimot alle sømmene skjult, så det er jo likegyldig hvordan de blir seendes ut!



Helt til slutt festet jeg hengetappen og Otiibe-lappen til fôrets bakstykke.

Det ble nok ett eviglangt innlegg herfra, skal prøve å fatte meg i korthet i del tre! Del en finner du her. Si for all del fra om det er noe jeg må forklare bedre, ikke alltid så lett å formulere seg. :-)

Her finner du del 1 og del 3

2 kommentarer:

fru-jansen sa...

Blir fin! Freshe farger og ekstra fint med biser.
Det er noe jeg aldri har brukt på plagg, må prøves!

Anna GL (Ekte heimelaga) sa...

Det ser kjempeflott ut! Alt for rosa for min smak, men mottakeren blir nok veldig fornøyd! :)

Takk for svar på det med rullekniven på buer. Jeg skal teste det selv. Til nå har jeg bare tatt rette "strekk" med rullekniven.