onsdag 16. desember 2009

Førjulstid!

Nå i den travle førjulstid blir det kun sporadisk tid og overskudd til å sy. Håper å komme sterkere tilbake til det etter jul!! Innimellom slagene koser jeg meg med å lese interiørblogger. Dette er en ganske ny verden for meg, og selv om de fleste representerer en helt annen stil enn jeg ønsker meg, blir jeg inspirert og i godt humør av å lese dem!! Det finnes uttallige slike bloger, men jeg kan varmt anbefale to av dem- jeg har snart lest dem i sin helhet!! Nina i paradiset er et skikkelig overskuddsmenneske og Emmeline til tider så morsom at hun burde komme på blå resept for alle som ler for lite i hverdagen!!

I Otiibe heimen er interiøret preget av at lommeboken ofte er tom og at de som bor her ikke evner å gjøre mye ut av lite, så jeg vil nok ikke gå over til interiørbloging med det aller første!! her må man da også gå veldig tett innpå for å finne noe som egner seg til å vise frem!! :D Men det blir koselig også hos oss, når vi bare tenner nok telys!!


En tradisjon jeg har med hjemmefra er å bake kakemenn, men jeg kan ikke huske at vi pleide å male dem. Det er en skikk jeg må inrømme at jeg ikke helt forstår meg på, men siden mine søte små synes dette er fryktelig morsomt har de hvert år fått et lite utvalg som de får slå seg løs på med det utvalget av konditorfarger som måtte befinne seg i hus. I år kom det tilsendt fra mormor en liten pakke med spiselige farger på tube. jeg kan jo ikke annet enn å synes at resultatet ble riktig så... ehem.... delikat!!!??? *lol*



En tradisjon jeg setter desto større pris på er å lage julekarameller!! Siden jeg som oftest mislykkes grundig med resultatet har dette vært en tradisjon helt for min egen del- som regel har jeg helt kunnet glemme å skulle pakke karamellene inn, og heller spist dem med skje!! Men i år kom jeg over en oppskrift som ba meg varme karamellmassen til nøyaktig 118 grader. Da kom jeg på at jeg jo har liggende et fantastisk intstrument til den slags- et sukkertermometer!! Det kan måle opp til 200grader og er perfekt til denne jobben!!


Jeg har nå laget to runder med fløtekarameller og en med sjokoladekarameller. Første runde ble helt perfekt!! På resten brukte jeg en annen oppskrift, og de ble litt mykere- men fortsatt myye bedre enn de jeg har prestert andre år! Det kan kanskje være håp for en og annen gjest å få servert karameller hos oss i år... hvis jeg ikke spiser alle selv likevel, da!! :D

Hvis andre har lyst til å prøve seg, kan jeg anbefale denne oppskriften- kombinert med et sukkertermometer! Har du ikke det, går det nok an å få til med kuleprøven, men der kan ikke jeg gi noen tips for det får jeg aldri til...

100g smør
2dl krem fløte
100g sukker
1dl lys sirup
1ts vaniljesukker

Kokes i vid kjele/stekepanne, til 118grader (ca 20 min) Rør hele tiden, skal koke godt! Jeg pleier å helle dem i en form på ca 20x25cm, kledt med matpapir smurt med smakløs olje. Avkjøles og deles i karameller


Det finnes også en rekke spennende matbloger der ute, som kan inspirere til et mer spennende matliv!! Her en dag fikk jeg tips om Trines blog, og har alt latt meg inspirere til å bake kanelstjerner og kaldhevet solsikkebrød! kakene ble gode, og brødene ble flotte- gleder meg til å smake!! Jeg hadde ikke solsikkekjerner, så da ble det gresskarkjerner og sesamfrø i steden.
edit: nå har jeg smakt på brødet og det kan virkelig anbefales!! Her blir det rett og slett nybakt brød med brunost på til middag!! Namnam!!

Vi pleier også å bake pepperkakehus enten i adventstiden eller romjulen. De siste årene har vi ikke vært mer ambisiøse enn at huset er kjøpt ferdig på butikken. Det er uansett pyntingen- og spisingen!!- som er viktigst!! Sist uke var eldstejenta på besøk hos en klassevenninne- og kom hjem med sitt eget pepperkakehus og en boks pepperkaker!! Syns det var fantastisk gjort av mammaen!! Det må vel pyntes et hus til for minstejentas skyld, men nå har det jo ikke sånn hast! :D


Ønsker alle mine lesere en koselig og ikke alt for hektisk førjulstid! Ta deg tid til å nyte denne herlige tiden!

7 kommentarer:

hjemme bra sa...

Hei. Så koselig å lese her. Lurer på om eg må kjøpe med eit sukkertermometer... Karamellene ser gode ut! Eg fann ei oppskrift på knekk på Tine.no i fjord. Den var enkel og grei. Har laga ein gong - og ete opp...
Skal sjekke ut linkane du skreiv om.

A sa...

No fikk eg lyst til å lage karameller! :)
Eg husker du hadde noen veldig gode hjemmelagde snope-ting når vi var hos dere for to år siden. Eg måtte stoppe meg selv for at eg ikkje skulle spise de opp. Du har vel ikkje oppskriften på de??

OTiiBE sa...

hehe- hva var det da?? Jeg spiste antakelig så mange at jeg fikk sukkersjokk og permanent hukommelsestap!! husker kun det jeg skriver i julejournalen fra år til år, men finner ingenting om knallgodt julesnop for to år siden!! Jeg husker derimot at vi et år fikk hjemmelagde drops av deg til jul, og at jeg har ønsket meg slike hvert år siden!! Hint hint- det er vel din tur å kjøpe gave til oss neste år??? :D

OTiiBE sa...

Ja- og tusen takk for koselige kommentarer!! hjemme bra er den flittigste til å kommentere her, og jeg skammer meg dypt og inderlig for at jeg ikke er flink til å gjengjelde det- for jeg blir jo sååå glad for hvert eneste lille livstegn her på blogen min!! Får vel være nyttårsforsettet mitt det her... 2010 er året Otiibe lar høre fra seg i alle blogene hun leser!!

A sa...

Husker ikkje ka det var. Bare at det var veldig, veldig godt. Søren at eg ikkje husket å spørre etter oppskriften da. Men når/hvis du plutselig kommer på det så må du si ifra :)
Skal se om eg kan få smeltet sammen noen drops til neste år. Det e fryktelig grisete å lage og sist eg lagde de lovte eg meg selv å aldri lage de igjen, men kanskje eg har glemt det til neste år... ;)

A sa...

Forresten, tusen takk for tipset om å lese emmelines blog. Den e helt fantastisk. Hadde nettopp latterkrampe etter å ha lest agurkmannen :D E fra no fast leser av den blogen!

OTiiBE sa...

agurkmann til alle!! :D Emmeline er fantastisk!! Tenk å være så rappmunnet at du finner på slike geniale ting å si når du trenger det! Jeg hadde jo våknet natten etter og tenkt DET skulle jeg sagt!!!