onsdag 11. mai 2011

Så, hva skjer egentlig??


Siden sist er det fint lite som er gjort ferdig her i huset, jeg tror piffen gikk litt ut av oss en stund her. Litt er blitt gjort, men det har tatt utroooolig lang tid!! Det føles hvertfall slik når vi bor midt oppe i det!!

Det er særlig to prosjekt vi har holdt på og holdt på med i snart to måneder. Først garderobeskapet i entreen. Utrolig hvor vanskelig det kan være å montere ett lite skap??!?! Det er på plass nå, men en list må flyttes da det ble litt skjevt. Satser på det er i orden til første konfirmasjon- siden eldstejenta vår blir åtte nå i juni bør vi vel ha en sjans til å klare det??? Entreen skal jeg vise dere i et eget innlegg, jeg må bare få malt litt flere dører først. Og kanskje henge opp et speil osv... Ja, som sagt- før konfirmasjonen skal det være gjort alt sammen! :-)

Det andre digre prosjektet er å male trappegangen. Der bør vi helst være to som maler samtidig for å få noenlunde jevne strøk. naturlig nok skal det mer til for at to stykker skal ha tid og ork til å male enn bare en... Status nå er at vi har malt ett strøk fra loft til kjeller, minus denne røde veggen under selve trappen. Den skal males den også altså!! Trappegangen får samme farge som stuen, hvit lin, og det blir utrolig annerledes( og fiiinere, om jeg får lov å si det selv!!) med lyst i stedenfor det mørke røde!!! Planen er å fortsette i trappen i løpet av helgen og på mandag.



 Og så over til mitt nye store prosjekt: Kjelleren!!! Det er helt klart jeg som har størst motivasjon for å få det i orden her nede, så nå har jeg satt meg fore at jeg tar det selv. Om mannen har tid og ork til å hjelpe meg undervegs er han mer enn velkommen til det, men det er hvertfall bedre at jeg putler avgårde i snegletempo enn at ingenting blir gjort!!

Kjelleren er i denne sammenheng to rom; en kjellerstue og O store, deilige SYROM!!!! Derav motivasjonsfaktoren som er så ulikt fordelt her i huset!! :-D

Jeg starter i kjellerstuen. Her er ikke så allerverst fargemessig, men ganske mørkt som det jo ofte er i kjellere. hvitt på tak, lister og dører vil nok åpne det opp noe. Jeg kunne også godt tenkt meg å malt det mørke laminatgolvet hvitt, men det blir ikke i denne omgang!! Veggene skal få samme farge som loftstuen; frostet glass.


Dette rommet ble brukt daglig den første måneden vi bodde her, men siden har det mer og mindre vært glemt bort. Jeg har derfor brukt noen dager på å tømme rommet for masse rot og støv som har samlet seg i løpet av vinteren. Møblene som står igjen nå har vi 'arvet' etter de forige eierne, de kommer jeg bare til å flytte rundt på etterhvert som jeg maler. Bordet skal forresten på dyngen. Sofaene har vi en liten plan om å male,(vi fant nemlig en metode for å male skinnmøbler i bladet 'gjør det selv') men det var nok før vi hadde kjent på kroppen hvor mye det faktisk var å male i dette huset. Nye maleprosjekter virker av en eller annen grunn ikke så forlokkende lengre....


 Her er resultatet av en dags malejobb!! å male tak er naturlig nok en tung jobb, men det går om jeg bare tar tiden til hjelp!! Innser mer og mer at det var vel anvendte penger å leie inn en mann til å male stuetaket vårt. Skulle vi malt alt det selv ville det nok holde hardt å rekke den konfirmasjonen likevel tenker jeg! :-)

Når jeg trenger pause fra takmaling, klatter jeg litt på dører og vinduskarmer. Det er fortsatt masse slikt å ta av rundt omkring i huset, og greit å få tatt litt nå og da!


 Vel, da er det bare å hoppe i maleklærne og fortsette!! Ute skinner solen, men det får jeg prøve å ignorere. Nyter korte glimt av den da- må jo passe på hagen litt også!!


Ingen kommentarer: