fredag 3. september 2010

klatrerosene mine!

 

I løpet av denne hagesesongen har jeg knipset utallige bilder av hvordan klatrerosene mine har utviklet seg. Noen god fotograf er jeg ikke, så  kvaliteten på bildene er litt variabel... Synes likevel det er morsomt å se hvor stor forandring det har blitt fra tidlig vår til høst!!



I fjor tror jeg det kom bare to eller tre roser på denne busken, og den stygge, stygge treveggen var veldig dominerende!! Gjemt bak Rhododendronbuskene våre var det heller ikke så enkelt å komme til for å stelle rosene!






Rhododendronene ble flyttet et hakk lenger ned i skråningen, og nå får rosene mer luft og lys!






På hagegal-forumet fant jeg linker til hvordan man kan få klatreroser (og andre roser!) til å bli frodigere! Prinsippet er så enkelt som å binde opp grenene slik at de ikke vokser rett opp- da begynner det å vokse skudd bortover hele hovedgrenen. Og det funker!!





Her har det begynt å spire, og jeg har også plantet en Flammentanz (klatrerose) ved siden av. 




Rosene vokser, og vi har begynt å dekke nivået her med duk og sten, for å holde ugraset litt i sjakk. Planen var å gjøre dette på alle 'gangstiene' i hagen, men vi har ikke rukket å fullføre det!



Etterhvert som skuddene vokser seg lange, kan de bindes opp på skrått igjen, for å lage nye skudd og få dekket enda større flater av klatrestativet. Noen skudd får vokse rett opp en stund før de bøyes.



Det tar nok fortsatt noen år før leveggen er helt dekket av roser, men vi har hatt en mye rikere blomstring i år enn i fjor- og det på tross av det kalde været!







Etterhvert blir også de ubehandla treplankene værbitte, og skaper en litt rustikk kontrast til de vakre rosene!!



Jeg klarer aldri å lære meg navnet på disse rosene..., lappen henger fortsatt på, tror jeg- kanskje jeg må ta bilde av den også en dag!! :-)










Vi har pillet maaange småsten ut av jorden i hagen her, men vi innså likevel at vi aldri ville få dekket nivået her på det viset! Vi har derfor blandet inn noen sekker med dekorsten fra Plantasjen og Oasen hageland. Litt ulike farger og størrelser, det passer i en så 'rufsete' hage som vår!! :-)

Ingen kommentarer: