mandag 31. mai 2010

Litt mer hage!!

Det er kanskje kjedelig med alt hagepratet mitt, men det er liksom der mesteparten av energien min går for tiden!! Derfor må jeg bare vise frem det som skjer der, men om litt kommer et innlegg som viser at symaskinene får litt oppmerksomhet innimellom også. Har faktisk sydd ganske mye, men ikke alt kan vises frem enda, og ikke alt er ferdig...


Først et oversiktsbilde tatt nederst i skråningen nå i morges. Detaljene kommer ikke så godt frem, men trappen jeg viste sist er helt til venstre. Den gror litt igjen, og det er meningen også- dog hadde jeg tenkt den skulle gro igjen med gress og ikke Skvalderkål... Får vel snart få ut fingeren og faktisk så det gresset da kanskje??? samt fyre opp kantklipperen og slå ugraset i den ubeplantede skråningen!

Nytt fra sist er at jeg har begynt å grave ut noen trinn omtrent midt i bildet(over), samt jevne ut nivået mellom de to trappene. Nå er min mann også begynt å engasjere seg i hagen, og han har bl.a. hjulpet med graving, samt bæring av sten. Me like!! (Dessuten har noen nabokarer planer om å komme med traktor for å dra bort de digre trærne som ligger på naboeiendommen + litt over til oss!!!! Det blir en svært lykkelig dag!!!!)





Disse bildene ble tatt fra omtrent samme sted på sensommeren i fjor!! Morsomt å se at det faktisk har skjedd litt!! Og noen uker før disse bildene ble tatt var det så mange trær nederst i skråningen at hagen overhode ikke var synlig fra lekeplassen!!


Må bare vise frem tulipanen min!! :D Det såg en stund ut som det skulle komme masse tulipaner her, men de andre drev det aldri lenger enn til grønne blader. Men denne lille solen hadde kraft og vilje nok til å sette blomst!!


Staudene jeg plantet var det litt ymse kvalitet på... Hostaene ser ut til å komme greit, det samme gjør Solhatten. Resten er foreløpig uvisst om det kommer noe overhode!! Nederst på bildet her anes såvidt noen spirer fra noen frø jeg sådde for å fylle ut litt med sommerblomster.

Hostaen under er tre-fire år gammel, og har komt litt lenger enn de nye. Den har fått litt dårlig stell, først med å bli halvveis kvalt under Klematisen, og deretter trakket på når Klematisen skulle opp igjen.




Akkurat nå blomstrer disse søte lilla sakene. Jeg aner ikke hva de heter, men liker dem veldig godt. Det er noen knollplanter som vi fikk av svigers første året vi bodde her og de ser ut til å trives godt!




Denne Rhododendronen er også vakker nå. Med lyserosa knopper som blir nesten hvite når de slår ut i full blomst. Denne har ikke blitt flyttet på, de to vi flyttet blomstrer litt senere og jeg krysser fingrene for at de vil blomstre på tross av behandlingen de har fått!!


Forglemmegei har alltid vært mine yndlingsblomster! Jeg ønsker meg den sorten mamma har i hagen hjemme, med enda mindre, lyseblå blomster!! Men disse 'store' er også veldig skjønne!!




Denne saken stod plutselig og ventet på meg i dag. Den er en etterlevning fra noen sommerløk jeg satte for flere år siden. Standhaftig og vakker!! (som vanlig har jeg ikke peilig på hva den heter....)

2 kommentarer:

mirmir sa...

Den ligner å en slags pinselinje? Eller?

OTiiBE sa...

Den likner litt, ja- men jeg har aldri plantet pinseliljer her. Den kan jo ha vært feilsortert så klart! :) Den må forresten ende sine dager i en vase på stuebordet, da små barnehender fant den aldeles uimotståelig!! :D