mandag 29. august 2011

Hardangerduken ble ferdig!! Til slutt! :-)


Det har jammen tatt sin tid det her, og flere enn meg har ventet på det ferdige resultatet. Å brodere Hardangersøm er tidkrevende, og kan i perioder være en tålmodighetsprøve. Men det kan også være koselig og avslappende og givende. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å begrense broderingen til perioder da det oppleves bra. Denne duken hadde heller ingen tidsfrist, så da har jeg kunnet legge den vekk i lengre tid uten å ha alt for dårlig samvittighet.

Opprinnelig var det min mor som hadde begynt å brodere duken, men da den hadde havnet i ufo-bunken hennes og jeg trengte et håndarbeid til en sykveld med venninner, fikk jeg overta den. Men det er mammas stuebord den skal få pryde i fremtiden. :-) Da i en litt mer nyvasket og nystrøket variant enn dette... kanskje jeg skal lage et eget innlegg om hvordan man best steller med duker som dette?? Si fra om det er av interesse!


Mønsteret til duken er fra 'permin of copenhagen' design no. 58-5160. Men jeg har gjort en del forandringer; noen fordi jeg hadde lyst til det, andre av nødvendighet... Disse endringene har selvfølgelig forsinket prosessen kraftig. men i all beskjedenhet, så har de også gjort duken vakrere!! :-)

Endringene jeg har gjort er i hovedsak to doble vestmannarenninger som rammer inn de store firkantene, samt dronningsting i samtlige små firkanter som dannes av plattsømmen. Under kommer en rekke nærbilder hvor disse kommer bedre frem. 



Drømmer du om å brodere din egen Hardangerduk, men synes det ser vanskelig ut?? Selve sømmen er ikke vanskelig å lære i det hele tatt, utfordringen ligger i at det er veldig tidkrevende. Resultatet kommer ikke på en dag, eller en uke eller måned, derfor er det avgjørende å ha en god dose tålmodighet!! Det er også derfor lurt å starte med et mindre prosjekt, en  liten løper eller et lite hjerte til å henge på juletreet for eksempel?? Jeg tror jeg ville brukt bare halvparten så lang tid om jeg hadde sydd dette mønsteret på en løper, for det går med myyye ekstra tid bare til å bakse med alt det ekstra stoffet i duken. Det er også tyngre og varmere å sitte med på fanget. Av den grunn er ikke kaffeduk det mest egnede nybegynnerprosjektet.



 Til slutt et bilde av hullsømmen jeg har brukt til å legge opp duken med. Mulig at det også kommer ett innlegg om hvordan en syr hullsøm etterhvert. Greit for meg også å ha til en annen gang, for både mamma og jeg hadde nemlig glemt det siden sist og det ble litt knoting før vi kom på hvordan det gjøres.

Jeg hadde lenge planer om å brodere en bord rundt kanten nederst på duken, og kanskje noe   ekstra i hjørnene. Tror fortsatt at det hadde blitt utrolig bra, men jeg er rett og slett mentalt ferdig med denne duken nå!! Nok er nok. Jeg skal snart skaffe meg et nytt hardangerprosjekt, men denne gangen skal jeg sy til meg selv, og hele mønsteret skal komme ut av mitt eget hode. Det blir heller ingen tidsfrist på det prosjektet, er jeg ferdig innen ti år er jeg superfornøyd!! :-D


6 kommentarer:

Soltoppen sa...

WOW!!! Så utrolig flott duk og flink du er! (tips og innlegg er ønskelig. Greit å vite hvor man kan finne info ;-) )

Anna GL (Ekte heimelaga) sa...

Hardangersøm er jo så utrolig flott! :)
Godt jobba! Ser at det der har tatt sin tid!

Bravo sa...

Nyydelig ble den!! Og bøyer meg i støvet for jobben du har gjort!!

fabelblå sa...

Eg er imponert! Hardangersaum er nok langt over min liga....

Kristin sa...

For en utrolig flott duk! Mange flotte detaljer i den! Syr selv hardangersøm og vet at dette prosjektet er ikke gjort på noen få timer!!
Men det minner meg også på at det kanskje er på tide å få gjort ferdig falden på en duk jeg selv har sydd, den har vel ligget ferdig brodert noen år nå...

annesand sa...

Gratulerer med fantastisk flott gjennomføring! Flott duk, pass på at den aldri havner i en skuff!!!